Obraz „Powstanie 44”, odwołuje się do wcześniejszego obrazu o tej tematyce - „Fairy Uprising ‘44”. W najnowszym obrazie ponownie pojawiają się bańki mydlane, unoszące się nad zgliszczami zniszczonej Warszawy.
„Powstanie 44” jest obrazem bardziej niepokojącym i melancholijnym niż „Fairy Uprsing ‘44”.
Ruiny budowli przywodzą na myśl skojarzenia z ludzkimi szkieletami. Cichy i szary, pozbawiony obecności żywych istot krajobraz rozświetla postać figurki maryjnej, która wyłania się z chmury powojennego pyłu . Maria na obrazie jest archetypem matki – opiekunki Warszawy, oraz Marii – Królowej Polski. Nawiązuje również do „różowej czarodziejki” z filmu Davida Lyncha „Dzikość serca”, która przypomina głównemu bohaterowi aby nie bał się walczyć o marzenia, w tym przypadku o wolność. Figurka wznosi się wśród baniek mydlanych, w których zamknięte są twarze powstańców (wydruki autentycznych zdjęć powstańców z archiwum Muzeum Powstania Warszawskiego), a także kwiaty i czarne pióra.
Bańki z portretami powstańców nawiązują do łacińskiej maksymy „homo bulla est” (człowiek bańką powietrza jest ) i przypominają o kruchości istnienia i tysiącach oddanych młodych żyć w walce za ojczyznę.
Pamięć o nich pozostaje jednak wciąż żywa, ich wizerunki ocalały i unoszą się nad zniszczonym miastem.
„Powstanie’44” 155*200 cm
olej na płótnie, kolaż (z wydrukami zdjęć),
airbrusch
No comments:
Post a Comment